Friday, August 21, 2009

Pistol

Dia menghampiri aku ketika aku merenung menembusi dalam gelanggang futsal itu. Asap rokjo aku hembus kasar memberikan kelegaan pada paru-paruku. Menyengih, juga memandang kearah yang aku pandang. Tangan ligat melilitkan tali pada gasing. Garis-garis kedut dan rambut yang beruban menunjukkan usia sebenarnya.

Sambil menyeringai menampakkan gigi yang gitam dan tajam-tajam itu,
”aku mintak air ari ni dia bagi aku 6 kali minum. Hehehehe. Mintak satu bagi 6. kalau aku mintak 3, 4? Hehehe.”

“aku dah puas minum dah, sekarang aku nak mintak pistol pulak. Boleh? Sedap jugak dapat pistol ni.” Sambil memandang kearah seluar aku.

Aku tiba-tiba seluk poket seluar dan memegang apa yang berada diantara dua poket. Dan memandang ke arahnya yang berdiri di sebelahku.

“Pistol la pistol!” Muncung gigi hitam itu memuncung kearah mulut aku. Laaaaaa, rokok. Hampeh. Katalah rokok! Pistol! Pistol! Aku ingatkan apa tadi. Aku tarik pelan-pelan tangan dalam seluar dan hulurkan rokok aku yang letak dalam kotak strepsil. Rokok letak dalam tin strepsil ni rasa macam gampang. Dah masuk angin. Gara-gara gambar paru-paru hitam itu lah.

Hulur sebatang dan lighter. Di sumbatnya rokok ke dalam lubang hidung dan menyalakannya. Di tariknya dalam-dalam. Asap keluar dari mulut. Waahh! Sebijik macam apa ntah. Takda mesin atau kenderaan yang dapat disamakan dengan keadaan itu. Sudah habis agaknya bulu hidung dia terbakar.

Aku tinggalkan dia, bila dia mula melilitkan tali pada gasing dia semula. Dan dia mula memangkah gasing plastic itu ke pagar gelanggang futsal itu.

5 comments:

Anonymous said...

pandai jugak ko tulis cerpen ya vaart.


DL

Sofya said...

salam Vaart..

Selamat berpose yer!!

kawan si cassandra di randwick nun said...

slamat berposa vaart!

orgkampung said...

hahaha...sejak bila plak ko kawan ngan budak men gasing nih vaart hahahah

jangan lupa tau pannazz...kang ko sosek poi mano pulak hehehe

Anonymous said...

selamat hari raya bro..

ko ni tak habeh2 main pistol...

Bok D