Wednesday, May 30, 2012

Jual atau Pasarkan

manusia paling berani dalam dunia ni adalah mamat-mamat dan minah-minah buat direct selling jual dari satu meja ke satu meja. "bang, bagi saya 5 minit aja, untuk tunjukkan produk ni. pen ni boleh digunakan untuk menulis. memanglah kan, pen gunanya memang untuk menulis pun. tapi kalau abang tak nak menulis, pen ni pun boleh jadi transformer. tak caya? saya pinjam abang 5 minit lagi untuk buat demonstrasi." zup! zup! kokkek! kokkek! kokkek! dan-dan pen tadi jadi robot. kalau dia bosan nak jadi pen dia boleh tukar jadi permaidani. dan kita akan kata, "takper dik, abang ada sepuluh kat rumah". dan aku untuk melakukan perkara seumpama itu, sumpah! tak sanggup aku. itu sebabnya kalau diberi kesempatan untuk mendengar 5 minit pertama dari mereka, aku takkan menolak. beli ke tak beli ke itu belakang kira. tapi yang relitinya, baru diaorang datang jer, aku akan kata " takpe, takpe" lain kali jer. jadi, apa yang sebenarnya mereka buat tadi? itu namanya selling. apa pula marketing? kita (budak marketing) akan angkat telefon, telefon potential client. "bang, bagi saya 5 minit aja, untuk tunjukkan produk ni. pen ni boleh digunakan untuk menulis. memanglah kan, pen gunanya memang untuk menulis pun. tapi kalau abang tak nak menulis, pen ni pun boleh jadi transformer. tak caya? saya pinjam abang 5 minit lagi untuk buat demonstrasi. so macam mana bang? bila kita boleh set appoinment untuk jumpa?" oh ya! sekarang aku buat marketing. itu kalau ada tikus-tikus ka, ada lipas-lipas ka, ada semut-semut ka, ada anai-anai ka, itu semua kita boleh kasi bunuh satu kali. rumah boleh, opis pun boleh, restoren pun boleh dan kapal juga boleh. Abrahamovic dah setuju untuk fumigate Eclipse dia. Anda bila lagi?

1 comment:

mama bat said...

bagus idea marketing ne.. hehehe